FLAMENCO

ZÁMEK MNÍŠEK '05


O festivalu   fLAMENCO  Program festivalu FOTO A VIDEOGALERIE tisk Kontakty

o festivalu

Projekt festivalu FLAMENCO ZÁMEK MNÍŠEK '05 vznikl na základě spolupráce správy zámku zastoupené jejím vedoucím ing. Petrem Digrinem s českým flamencovým kytaristou Petrem Štěpánkem a slovenským sdružením okrajových hudebních žánrů Una Muzica, které pořádá obdobnou akci v Bratislavě. Jeho cílem je představit českému publiku tento jedinečný hudební styl, původem cikánský folklór ze španělské Andalusie.

Festival se koná 13. SRPNA 2005 na nádvoří  zámku v Mníšku pod Brdy. Na scéně se představí jak hudební složka tohoto stylu v podání kytar, cajónu (kachon), houslí a dalších doprovodných nástrojů, tak typický zpěv a především tanec. V dramaturgii jsou zastoupeny taneční a hudební tělesa i sóloví hráči. Vyvrcholením celého festivalu je pak celovečerní česká premiéra hudebně-tanečního představení CARMEN na motivy opery George Bizeta v podání členů sdružení Una Muzica a skupiny Los Remedios. 

Hlavní záštitu nad celým projektem převzala PhDr. Jana Hybášková, bývalá velvyslankyně ČR v Kuvajtu a současná poslankyně Evropského parlamentu, Velvyslanectví Španělského království a Středočeský kraj.

     

 
  Zpět k vrcholu této stránkyZpět k vrcholu  
 
carmen - hudebně taneční divadlo na motivy opery G. Bizeta

Novela Prospera Mériméea Carmen z roku 1845 si díky opernímu zpracování (1875) získala celosvětovou popularitu.Typ ženy - Carmen souzní s osudovou ženou, která přináší důvěřivým mužům pohromu a úzkost. Scénická úprava Carmen je fůzí flamencového a současného tance. Tanečníci rozvíjejí příběh vášnivé, tragickej lásky muže a ženy. Z příběhu Carmen si autoři vybrali esenciální scény, které přetransformovali do podoby koncertu, plného citu a energie. Základním motivem tohoto díla je tvořivý zápas múz, hudby a tance.

HUDBA:
Představení je založené na prolínání klasické hudby inspirované „el Classico Espanol“ a španělského lidového umění z oblasti Andalúzie - flamenca. Hudba G.Bizeta je přearanžovaná do flamencového naturelu a obohacená o typické flamencové prvky (harmonie, rytmus,nástroje). V průběhu představení zazní nejen hudba G. Bizeta, ale i motivy z písní v současné době populárních flamencových skupin jako je KETAMA a La SUSI. Vše pak dotváří tradiční flamencová hudba a kompozice Cyrila Kubiše. 

TANEC:
Autoři velkou měrou využívají plastické ztvárnění hudby. Nevyhýbají se ani fyzickému kontaktu. Pro diváka je každý obraz plný nových, kreativních nápadů, které příběhu Carmen dodávají nezapomenutelný umělecký ráz. Spojením flamencového a současného tance tak příběh Carmen posouvá do nových dimenzí.

 

 

 

1. OBRAZ - TOVÁRNA...
nespoutaná energie Carmen vyvolá v továrně mezi ženami konflikt
voják Don José jí zatýká a odvádí do vězení
zaslepený láskou jí umožní útěk

2. OBRAZ – NÁMĚSTÍ...
podvečer na náměstí
Carmen a Don José se opět potkávají
Don José zaslepený láskou přetrhá pouta se svoji minulostí
neuvědomuje si svobodu duše Carmen a vrhá se do propasti lásky...

3. OBRAZ – HOSPODA...
fiesta v hospodě
Carmen je uchvácená charismatem torerra Escamillia a zapomíná na Dona Josého
zoufalý Don José vyvolá konflikt s Escamilliom
Carmen, která tuší svůj osud, si nechává věštiť z karet
Don José se marně snaží opětovně získat lásku Carmen
jeho žárlivost ho přivádí k tragickému konci

Hudba: Georges BIZET, Cyril KUBIŠ Aranžmá:Cyril KUBIŠ, Choreografie: Ivana KONSKÁ, Ján GONŠČÁK, Scéna a kostýmy: Zazu KUCKA, Světelný design: Alexander HAZUCHA, Účinkující: Zuzana FUJACOVÁ /flétna/, Juraj PAŠKA /violončelo/, Dano GODÁNY /cajon/, Peter GRANEC /gitara flamenca/, Ivana KONSKÁ /tanec/, Ján GONŠČÁK /tanec/, Mária KOLEDOVÁ /zpěv/, Pavol KUBÍK /basgitara/, Cyril KUBIŠ /housle,tanec/

 

 
  Zpět k vrcholu této stránkyZpět k vrcholu  
 

fLAMENCO

Historie Flamenca se datuje do 18. století, kdy se spojil původně andaluský folklór s folklórem jihošpanělských cikánů, kteří přišli na území Španělska již v 15. století a od té doby se pravidelně objevují ve španělské literatuře. Najdeme je dokonce i v dílech Cervantese nebo Lope de Vegy. Vznikl tak základ, který se již velmi podobá flamencu, jak ho známe dnes. Flamenco bylo ovlivněno arabskou, židovskou i křesťanskou kulturou. Právě kultura cikánská dokázala vše spojit a přidala svůj díl tak, že vzniklo nové, osobité a ohnivé umění. Většina interpretů flamenca jsou právě cikáni-gitanos. Žili a žijí však také vynikající umělci necikánského původu-payos.

Na počátku svého vzniku bylo umění flamenca součástí životního stylu, profesionální umělci neexistovali, provozovalo se doma, většinou pro příbuzné. Romantismus na počátku 19. století přináší obrovskou vlnu zájmu o Španělsko, a to především o jeho „exotickou tvář, kterou představují právě cikání se svým uměním. V té době vznikla literární díla inspirovaná tematikou jihošpanělských cikánů a flamenca, jejichž autory byli cizinci, jako např. Carmen od Francouze P. Meriméea; Zincali, or the gypsies of Spain od anglického spisovatele G. H. Borrowa nebo hudební kompozice Rusa M. I. Glinky a jeho následovníka N. Rimského-Korsakova. 

V současné době prožívá flamenco nebývalý vzestup. Stává se čím dál známější po celém světě. Hudba i tanec jsou předmětem zájmu mnoha umělců. Umělci jako Paco de Lucía, Tomatito, Joaquín Cortés, Belén Maya nebo Eva la Yerbabuena plní koncertní sály, přesto že reprezentují umění, které v nedávné minulosti nestačilo na obživu ani těm nejlepším. 

 
  Zpět k vrcholu této stránkyZpět k vrcholu  
 
partneři akce

 

 
Zpět k vrcholu této stránkyZpět k vrcholu0 261