FLAMENCO 2006

ZÁMEK MNÍŠEK '06


O festivalu   VYSTUPUJÍCÍ  Program festivalu předprodej vstupenek tisk Kontakty

o festivalu

Mezinárodní festival flamenca FLAMENCO ZÁMEK MNÍŠEK '06  letos pokračuje svým druhým ročníkem. Jeho cílem je představit českému publiku tento jedinečný hudební styl, původem cikánský folklór ze španělské Andalusie.

V letošním roce se festival se koná v sobotu 8. ČERVENCE 2006 na nádvoří  zámku v Mníšku pod Brdy. Na scéně se představí jak hudební složka tohoto stylu v podání kytar, cajónu (kachon), houslí a dalších doprovodných nástrojů, tak typický zpěv a především tanec. V dramaturgii jsou zastoupeny taneční a hudební tělesa i sóloví hráči. Vyvrcholením festivalu je letos večerní představení projektu INDIALUCIA - fůze indické a flamenco hudby v podání indických sólových hráčů a polské flamenco skupiny VIVA FLAMENCO.

Hlavní záštitu nad celým projektem převzala PhDr. Jana Hybášková, bývalá velvyslankyně ČR v Kuvajtu a současná poslankyně Evropského parlamentu, Velvyslanectví Španělského království a hejtman středočeského kraje, Ing. Petr Bendl.

     

 
  Zpět k vrcholu této stránkyZpět k vrcholu  
 
INDIALUCIA - hudebně taneční fůze původní indické hudby a flamenca

Podle dochovaných záznamů se v roce 1447 ve Španělsku objevili první Cikáni, gitanos. Přišli ze severní Indie, která byla jejich původní domovinou. Putovali přibližně od devátého století našeho letopočtu postupně přes Persii, Palestinu, Egypt, Libii, Tunisko a Maroko. V regionu Al-Andalus, dnešní Andalusii se pak prolínaly kulturní vlivy arabské, řecké, indické, židovské a kultura evropská - francká. Cikáni vstřebali a přetvořili španělskou lidovou hudbu do specifické formy, cante gitano (zpěv) a baile gitano (tanec). Lidovou hudbu a tanec značně ovlivnili a dnes lze dobře vysledovat vazbu mezi cikánštinou a indickým jazykem sanskrt, lze vysledovat i podobné pohyby rukou a nohou při tanci flamenca a indického tance kathak.

Putování původních obyvatel Indie od 9. století

INDIALUCIA je projekt několika indických sólových hráčů a polské flamenco skupiny VIVA FLAMENCO. V přibližně dvouhodinovém pořadu se postupně představí původní indická hudebnost ze severu indie, která bude obohacována o další hudební a taneční prvky, podobně jako byla obohacována a přetvářena hudba a tanec kočujících cikánů při svém putování Persií, Afrikou až do Španělska. Druhá část programu již bude věnována zcela flamencu a to jak jeho původní formě, tak moderní.

Představení INDIALUCIA

Giridhar UDUPA (India) - morsing, ghatam, konnakol                      Miguel CZACHOWSKI - flamenco kytara

Jednotlivý učinkující:

Miguel CZACHOWSKI - flamenco guitars, palmas, percussion, arrangements Avaneendra SHEOLIKAR - sitar Sandesh POPATKAR - tabla Prasad KHAPARDE - vocal Pierluca PINEROLI - cajón, tabla, sabar, caxixi, triangle, konnakol, choirs Domingo PATRICIO - flute Giridhar UDUPA - ghatam, morsing, konnakol Maria POMIANOWSKA - sarangi Carlos TROYA - zapateado, jaleo Sagar JAREL - dholak Yrvis MENDEZ - fretless bass Tomasz PALA - piano Adam GŁOŚNICKI - bass Ireneusz WYROBEK - palmas Barbara CZACHOWSKA - choirs 

 
  Zpět k vrcholu této stránkyZpět k vrcholu  
 

VYSTUPUJÍCÍ

VIVA FLAMENCO

Polské hudební seskupení VIVA Flamenco vzniklo v roce 1992 nejprve jako ryze hudební flamencové těleso. Později se skupina začala zabývat nejen tradičním hudebním pojetím flamenca, ale i hudbou inspirovanou indickou a arabskou kulturou a jazzem. Barvy a exotický zvuk jí dodávají původní a originální španělské, arabské a indické hudební nástroje. Základem repertoáru skupiny je třicet nejznámějších hudebních kompozic od Paco de Lucía, Gerardo Nunez, Vicente Amigo, Moraíto, Paco Pena a dalších, tradiční skladby a vlastní tvorba především z dílny kapelníka M. Czachowskiego. VIVA Flamenco představí nejen rytmiku a hudebnost jednotlivých nástrojů, ale i tanec v podání tanečnic Justiny Jarek a Anny Patkiewicz.

Miguel CZACHOWSKI ( PL), narodil se v roce 1974 v rodině, která milovala flamenco. Ve 12 letech se začal učit hrát na kytaru. Po absolvování klasické kytary se začal vyučoval u profesionálních hráčů flamenca Rafaela Cortése, Salva del Reala a Gerarda Nuneze v Polsku a Španělsku. V roce 1992 zakládá skupinu Viva Flamenco, která se postupně rozrůstá na sedm stálých členů. Skupina se věnuje jak tradičnímu tak modernímu flamencu s prvky jazzu a indické hudby. Miguel Czachowski sólově i v doprovodu své skupiny vyhrál mnoho polských folkových festivalů a nyní je nejlepším flamenco kytaristou v Polsku. Vystupuje nejen v Polsku ale také v zahraničí. Zahrál pro publikum v Rakousku, Německu, Itálii, Francii, Anglii, Belgii, Holandsku, Slovensku, České republice, Indii a v dalších zemích světa. Několik let vyučoval flamencovou kytaru a publikoval články a rozhovory, jež propagovaly hudbu flamenco v mezinárodních časopisech a Světě kytary. V roce 1998 po vystoupení v Itálii byl pozván do Indie, kde vyučoval flamencovou kytaru na Akademii hudby a umění v Nagpuru. V této době začíná studovat indickou hudbu, učí se hrát na sitar pod vedením Avaneendra Sheolikara. Byl fascinován flamencovou i indickou hudbou natolik, že jej to inspirovalo k návratu ke kořenům cikánské hudby. Natočil CD Flamenco a hindustánská hudba, kde se pokusil o fúzi obou stylů.

Složení skupiny a internetová prezentace

Michał CZACHOWSKI - gitara flamenco, sitar, cajón
Anna REDLIN - tanec flamenco, tanec brzucha
Justyna JAREK - tanec flamenco, palmas
Anna PATKIEWICZ - tanec flamenco, palmas
Grzegorz SKIBA - gitara, cajón, palmas
Leszek WIŚNIOWSKI - fletny, saxofon, bansuri
Jan KUBEK - cajón, tabla, darbuka, daf, caxixi, palmas
Adam GŁOŚNICKI - basová gitara, tanpura
Magda NAVARRETE - flamenco zpěv

LA CHIRI (JANA HALUKOVÁ)

(Foto: Roman Sekyrka)Flamenkovému tanci se věnuje 9 let a různým tanečním stylům (latino, folklór, klasika, flamenco) již 20 let. Od srpna roku 2000 působí ve španělské Sevile, v samém srdci andaluzského tradičního umění FLAMENCO. Techniku a choreografii flamenkového tance studovala v nejprestižnějších sevilských flamenkových školách jako Escuela de Manolo Marín, Escuela de Javier Cruz, de Alicia Marquéz, Los Zurita, Endanza, Sevilla Dance Center a především Escuela Flamenca de Juan Polvillo, kde absolvovala jako jediná tanečnice 4 a půl-leté studium techniky a choreografie flamenkového tance. Absolvovala take různé kurzy a semináře s předními flamenkovými profesory a umělci jako: CARMEN CORTÉS, ADELA CAMPALLO, ARACELI DE ALCALÁ, CARMEN SEGURA, ALICIA MARQUÉZ, ROCÍO MARQUÉZ, URSULA LOPÉZ (sólistka Compaňía Andaluza de Danza), PILAR ORTEGA, JAVIER CRUZ, ÁNGELES GABALDÓN, RAMON MARTINÉZ (známý v Čechách ze skupiny Paco Peňa) a JUAN POLVILLO. Jako flamenková tanečnice působila od roku 1997 nejdříve ve slovenské flamenkové skupině ANDALUCIA a později spolu s dalšími umělci vytvořila v roce 1998 vlastní flamenkovou skupinu LAGRIMA v Bratislavě. Účinkovala ve vídeňském divadle THEATER AKZENT, ve vídeňském flamenkovém tablau (název ze španělského slova tablao - dřevěná deska, na které tanečníci tančí) BODEGA MANCHEGA, v jazz klubech REIGEN a UNPLUGGED a také na Worldmusic Festivalu v Burgendlandu v Rakousku. (Foto: Roman Sekyrka)

V roce 2001 produkčně zrealizovala týdenní Mezinárodní Flamenco Festival v Bratislavě a na dalších ročnících se podílela jak po umělecké tak po produkční stránce. V létě roku 2000 odchází studovat flamenko do španělské Sevily společně s kytaristou skupiny LAGRIMA Morenito de Triana - Stanislav Kohútek a v letech 2000 a 2001 v rámci angažmá ve flamenkovém divadle PLANETE ANDALUZIA v Paříži účinkuje spolu s kytaristy Flaco de Nerja, Morenito de Triana, tanečníkem Dario Arboleda, zpěvákem Alberto García a dalšími umělci. V Sevile pravidelně účinkuje s vlastní skupinou AGUSTITO, s kytaristy Morenito de Triana, Paco Parra, Jordi a Silvio a zpevačkou María Aguilar v sevilských flamenkových tablaech jako Asociación Antigua Sevilla, El Perro Andaluz, Café Lisboa, Carbonería, Acero pub, Vestuario, La Portada a další, kde spolupracovala také s dalšími umělci jako zpěvák Gabriel de Pies Plomo (syn předního zpěváka José de La Tomasa), zpěvák Ismael Fernandéz (ze známého rodu flamenkových zpěváků rodiny Fernandéz), zpěvák El Pola a další. Od roku 2002 spolupracuje se skupinou předního sevilského flamenkového tanečníka Juana Polvilla, s kterým vystoupila na Feria de Abril v Sevile, v PLANETE ANDALUCIA v Paříži, na Flamenkovém Festivalu v Coria del Rio, na V. a VI. Flamenkovém Festivalu v Bratislavě, na Mezinárodním kytarovém festivalu ve Wroclawi a v Poznani a na listopadovém turné skupiny Juana Polvilla v roce 2003 v České Republice. Od dubna 2005 působí jako flamenková choreografka a tanečnice v sevilské divadelní společnosti Teatro Cuidad Hispalense ve hře Dům Bernardy Alby od známého Federica Garcii Lorky, kde jako choreografka a lektorka vytvořila flamenkové choreografie ke hře, které také jako lektorka nastudovala s herci souboru. 
(Foto: Roman Sekyrka)

MORENITO DE TRIANA (STANISLAV KOHÚTEK)

(Foto: Ctibor Bachratý)Hre na gitaru sa venuje už 10 rokov. Študovať začal ako samouk, neskôr sa formoval u gitarových majstrov Gerarda Nuneza, Nina de Puru, Jose Manuela Tudelu. Ako flamencový gitarista pôsobil vo flamencových skupinách: Andalucia a Los Caminos. Neskôr založil vlastnú flamencovú formáciu Lagrima spolu s La Chiri a ďalšími umelcami. V roku 1999 účinkoval na špeciálnej akcii pre Septet Paca de Luciu v Prahe, pri príležitosti ich pražského koncertu. V tom istom roku účinkoval na medzinárodnom hudobnom festivale Musicorama v Tureckom Bodrume a na World Music festivale v Burgenlande v Rakúsku. V rokoch 1999 - 2000 pravidelne vystupoval aj ako sólový gitarista vo flamencovom tablau vo Viedni Bodega Manchega, vo Viedenských jazz kluboch Reigen Jazz Club a Unplugged. Koncertoval aj vo Viedenskom divadle Theater Akzent. V lete 2000 a 2001 získal angažmá v Parížskom flamencovom divadle Planete Andaluzia na 50 koncertov spolu s flamencovým gitaristom Flaco de Nerja (Branislav Krajčo) a kolumbijským tanečníkom Dariom Arboledom, La Chiri a ďalšími.V Paríži tiež účinkoval na festivale organizovanom pri príležitosti sviatku hudby francúzskym ministerstvom financií. V roku 2000 sa stal finalistom súťaže Concurso Regional de guitarra flamenca de Nino Ricardo v Seville. So skupinou Agustito (La Chiri, Maria Aguilar, Paco Parra a ďalší) vystupoval pravidelne vo flamencových tablaách v Seville - Asosiación Antigua Sevilla,El Perro Andaluz, Cafe Lisboa, La Carboneria, La Sonanta a mnohé ďalšie. Účinkoval tiež v tablau El Arenal, ktoré patrí medzi najprestížnejšie flamencové divadlá v Seville. Od roku 2002 pôsobí ako prvý gitarista v skupine svetoznámeho flamencového tanečníka Juana Polvilla, ako profesor flamencovej gitary Escuela flamenca Juan Polvillo a vo flamencovej škole tanečnice Araceli de Alcala. V roku 2003 absolvoval turné spolu s tanečnicou La Chiri a so skupinou Juana Polvilla po Českej republike, Rakúsku, Slovensku a Poľsku. V marci 2004 účinkoval so skupinou Agustito v rámci turné po Českej Republike, Rakúsku, Slovensku a Poľsku. V tom istom roku sa zúčastnil ako gitarista Juana Polvilla jednej z najprestížnejších flamencových súťaží v Španielsku La Union, kde získali druhé miesto. V maji 2004 predstavuje svoj samostatny program Bajani Flamenca na flamenkovom festivale v Bratislave s hostom perkusionistom Pacom Vegom zo Sevily. V tom istom mesiaci absolvuje turne v Rusku s Juanom Polvillom. V juni 2005 ucinkuje s Araceli de Alcala a Albertom Garciom na koncertoch vo Viedni a Bratislave. 
(Foto: Ctibor Bachratý)

 
  Zpět k vrcholu této stránkyZpět k vrcholu  
 
partneři akce

          

 

 
Zpět k vrcholu této stránkyZpět k vrcholu0 261